Groepen op social media; groeps etiquette

15/02/2022 - 11:37

Je kent het wel... ondernemers die te pas en te onpas hun verkoop linken naar hun producten droppen in groepen en dan weer verdwijnen. En misschien heb je jezelf er ook al schuldig aan gemaakt... oeps. Maar hoe deel je dan wel het best? Want om te kunnen doen wat je graag doet, moet je klanten hebben en... die moeten je natuurlijk eerst kunnen vinden.

Hoe het niet moet

Sta er eerst en vooral even bij stil hoe het voor jou overkomt als mensen zomaar een link naar hun product delen zonder extra uitleg. Heel misschien had je dit net nodig en komt het als geroepen. Veel vaker zie je in groepen echter linken voorbij komen van mensen die je niet kent, die je doorverwijzen naar hun website en waar je dan moet beslissen of je tot de aankoop overgaat of niet.

KNOW LIKE TRUST

Mensen gaan meer en meer voor verbinding. In 2022 wordt dit nog belangrijker dan ooit. We leren terug meer naar ons eigen gevoel luisteren en besluiten bewust om af te stappen van grote ketens en lokale handelaren in de plaats te steunen. Zorg er dus zelf als ondernemer of coach voor dat mensen je eerst leren kennen.

Hoe het wel moet

  1. In een nieuwe groep stel je jezelf eerst voor. Ga er niet zomaar vanuit dat de leden van een groep je al kennen. Deel eerst wie je bent en eventueel waarom je lid werd van de groep. Heb je niet meteen tijd om je voor te stellen omdat je nog aan het invoelen bet wat de juiste verwoording is? Zoek dan een interessante post van de afgelopen week waar je wel al op kan reageren.
  2. Volg de groepsregels. Eigenlijk moet je deze lezen voor je lid wordt om te zien of de groep wel bij je past of niet.
  3. Geef meer dan je neemt. Wanneer je een eigen link deelt, neem dan ondertussen ook even de tijd om op berichten van anderen te reageren. Zo help je de interactie in de groep verhogen. Mensen waarderen het als je op hun post antwoord EN ze leren je meteen beter kennen. In het verlengde leren ze waar je voor staat en of jouw stijl bij hen past. In vaktermen blijf je 'top of mind'.

Een goede verhouding is op 2 a 3 berichten reageren voor je een eigen link plaatst. Geef niet alleen een like maar typ ook effectief een reactie.

Waarom eerst op de posts reageren en dan pas je link plaatsen? Omdat in een groep de berichten waar laatst op gereageerd werden of die laatst gepost werden bovenaan staan. Wanneer je dus eerst zelf post en dan pas reageert op 3 anderen dan staat je bericht meteen terug op de vierde plaats (na het vastgepinde bericht).

Don't drop en go. En hier komen we terug bij het effectief delen van je link. Drop niet zomaar een link. Voeg er telkens aan toe waarom je denkt dat dit relevant is voor de groep. Heel vaak hangt het van de bijhorende tekst af als mensen affectief naar je post kijken of niet. Het gaat om het gevoel dat dit bij hen oproept. En we bedoelen hiermee niet dat je bewust op dat gevoel moet inspelen en je post specifiek om die reden gaan construeren. Nee het gaat om jouw authentieke vibe die mensen oppikken. Het gaat om herkenbaarheid, je vraag willen beantwoorden, oprecht blij zijn met je behaalde succes,...


Wil je meer tips?

Om maandag 7 maart houden we een social media café in het teken van groepen en hoe daar de interactie verhogen.

Inschrijven kan via volgende link: https://wisl.ac-page.com/social-media-cafe

Als je er niet live bij kan zijn ontvang je de opname.