11 tips om je website en online communicatie te optimaliseren

22/01/2020 - 12:17

Bedrijven zetten heel wat verschillende middelen in binnen hun online marketingcommunicatiemix om de vooropgestelde doelstellingen te behalen. Denk maar aan de vele social media kanalen, nieuwsbrieven, online advertising, website en/of webshop. Elke dag komen er nieuwe middelen bij, maar een goede website blijft uitermate belangrijk.

11 tips om je website en online communicatie te optimaliseren 11 tips om je website en online communicatie te optimaliseren 11 tips om je website en online communicatie te optimaliseren 11 tips om je website en online communicatie te optimaliseren 11 tips om je website en online communicatie te optimaliseren

11 tips om je website en online communicatie te optimaliseren

Bedrijven zetten heel wat verschillende middelen in binnen hun online marketingcommunicatiemix om de vooropgestelde doelstellingen te behalen. Denk maar aan de vele social media kanalen, nieuwsbrieven, online advertising, website en/of webshop. Elke dag komen er nieuwe middelen bij, maar een goede website blijft uitermate belangrijk.

Een website alleen is niet meer genoeg.

Door te wachten tot je potentiële klanten jouw bedrijf spontaan online vinden loop je heel wat kansen mis. Succesvolle bedrijven profileren zich vandaag online via diverse sociale media kanalen en nieuwsbrieven om top of mind te blijven. Het is een En-En verhaal

Belang website:

In het steeds veranderende online marketing landschap is je website nog steeds een enorm krachtig instrument. Je website is het visitekaartje van jouw onderneming en is als het ware een 24/7 verkoper. Een website is namelijk niet alleen een informatiebron, het is ook een weerspiegeling van wie je bent en wat je wilt uitstralen. Ook zullen mensen je website blijven bezoeken via de resultaten van zoekmachines zoals Google.

Daarnaast is je website de centrale plaats om al je content te verzamelen. Bij content marketing draait het om het verspreiden van waardevolle en relevante content voor je doelgroep. Je publiceert content op je website en die content verspreid je daarna via verschillende kanalen zoals nieuwsbrieven en social media. Het verspreiden van content via die verschillende kanalen heeft meestal hetzelfde doel: mensen stimuleren om je website te bezoeken. Je website is dus je publicatieplatform.

Tot slot is je website ook de plaats waar je jouw doelgroep naar toe wilt leiden om interactie te creëren. Je wilt dat (potentiële) klanten je content lezen en vervolgens een actie ondernemen. Deze actie kan heel divers zijn van het aanvragen van een offerte tot het inschrijven op de nieuwsbrief of contact opnemen.

11 tips om je website gebruiksvriendelijker te maken en meer bezoekers te houden en te krijgen.

1. Gebruik witruimte

Witruimte is essentieel voor een goed ontwerp van je website, want het zorgt voor overzicht en een betere leesbaarheid. Volgens onderzoek verhoogt witruimte rond tekst en titels de aandacht met 20 %. Zorg ervoor dat witruimte niet overheerst, streef naar een goede balans.

2. Gebruik Call-to-actions

Het gebruik van call-to-actions zorgt dat bezoekers eenvoudiger kunnen navigeren doorheen je website en je stimuleert hen in de richting die je wenst. Denk goed na over het woord of de woorden die je gebruikt in je call-to-actions. We raden je aan om actiegerichte woorden en tijdsgevoelige elementen op te nemen.

3. Schrijf titels met een doel

De titels en content op je website moeten (potentiële) klanten een antwoord bieden op wat ze zoeken. Het opnemen van keywords in je titels is belangrijk om hen richting de voor hen relevante content te leiden. Natuurlijk is het gebruik van keywords ook belangrijk om beter gevonden te worden in de resultaten van zoekmachines.

4. Gebruik opsommingen

Opsommingen stellen bezoekers in staat om snel alle voordelen of kenmerken van je bedrijf of producten te scannen. Kies niet altijd voor klassieke opsommingstekens, maar durf ook leuke iconen gebruiken die passen bij je bedrijf.

5. Plaats eigen afbeeldingen

Consumenten worden steeds slimmer en vellen steeds sneller een oordeel over een bedrijf tijdens of na het bezoeken van de website. Gebruik daarom geen stockfoto’s op pagina's over je bedrijf of medewerkers, want consumenten herkennen stockfoto's en knappen er op af. Publiceer in plaats daarvan kwalitatieve, niet-generieke foto’s die jouw positionering en karakter uitstralen.

6. Je Google mijn bedrijf pagina up-to-date houden

Om beter te scoren in Google kan je vandaag inzetten op de belangrijkste Google-diensten en SEO. Kwalitatieve Google Reviews worden daarbij steeds belangrijker voor je ranking. Google plaatst de meest relevante content namelijk bovenaan, rekening houdend met een hele resem regeltjes. Google wilt namelijk het beste antwoord op een vraag geven, zodat gebruikers geen reden hebben een andere zoekmachine te gebruiken.

7. Je moet steeds rekening houden met Google updates

Met een website ben je afhankelijk van de updates van Google en moet de webdesigner de website na elke Google-update updaten. De “slimme” trucs van vroeger zijn niet voldoende om hoger te scoren in de zoekresultaten van Google: de zoekmachine ‘leest‘ werkelijk de inhoud van pagina’s online en geeft een bepaalde waarde aan die inhoud waardoor ze hoger of lager kunnen scoren. Dit vormt een probleem voor veel webdesigners aangezien zij zich baseren op de kennis die ze vandaag hebben, waardoor die morgen alweer achterhaald kan zijn.

8. Bloggen voor meer bezoekers op je website

Start een blog en schrijf regelmatig goede berichten. Ga gastbloggen op gerenommeerde sites in jouw vakgebied. Plaats een link onderin het gastartikel naar je site voor extra doorkliks en dus gratis meer bezoekers. Kijk af bij jouw beste concurrenten hoe zij bloggen. Doe dit na en produceer soortgelijke berichten zodat je meer bezoekers aantrekt naar je site.

9. E-mail marketing voor meer websitebezoekers

Laat oude en nieuwe klanten per e-mail weten wanneer je een nieuwe dienst of product op je site aanbiedt.

Zet je blogartikelen in Mailchimp (of een ander nieuwsbriefprogramma) en verstuur ze als nieuwsbrief met een link naar je site/artikel. Mogelijk klikken mensen door naar je website.

Verstuur nieuwsbrieven met een link naar een promotiepagina en zorg voor goede tracking van je e-mailcampagnes.

10. Social media voor meer bezoekers

Promoot je stukken op social media zoals Twitter, Linkedin en Facebook. Zet knoppen op je site waarmee mensen je content delen op social media. Schrijf content speciaal voor de mensen die het graag willen delen op social media. Help mensen op social media zodat je sympathie opbouwt.

11. Video marketing voor meer websitebezoekers

Zorg voor een Youtube-kanaal met informatieve video’s over je vakgebied. Laat transcripties van je video’s schrijven. Organiseer een webinar. Publiceer je video’s ook op Instagram, Facebook en Linkedin.

Bouw je eigen website + bijhorende online communicatiestrategie.

Omdat we de combinatie van een gebruiksvriendelijke website EN een passende online communicatiestrategie inzien, hebben wij dit samen in één opleiding gegoten.

Beide horen samen en zijn met elkaar verbonden.

Op zoek naar een mooie website die je eenvoudig zelf kan beheren? Klik dan hier voor meer informatie.