- Over ons
- Blog
- Community
- Agenda
- Onze Kantoren
- Contact
Met motiverende gespreksvoering zorg je ervoor dat je gesprekspartner zelf de motivatie vindt om veranderingen in te zetten. Het erkent het recht om beslissingen te nemen over het eigen leven, ook als die anders zijn dan de hulpverlener hoopt.
Een heel geschikte gesprekstechniek voor leidinggevenden, coaches en mensen uit de gezondheidszorg
Motiverende gespreksvoering is een gidsende gespreksstijl, die er zich op richt om door eigen, intrinsieke motivatie, veranderingen in gedrag te bekomen.
De focus ligt op de gewenste verandering (doel) en hoe we er met effectieve stappen naartoe kunnen werken (actie) in het veranderingsproces.
Bij motiverende gespreksvoering gaan we zoek naar ‘verandertaal’, d.w.z. alles wat de cliënt zegt dat vóór verandering pleit of tegen de huidige status quo. Hierbij wordt vooral het accent gelegd op wat er al goed is, en beter kan, en niet op wat belemmerend werkt.
Door de actieve, empathische luisterhouding, de niet-oordelende blik, het serieus nemen van de ander, binnen een gelijkwaardige samenwerking, ontstaat er een bijzondere, warme sfeer in gesprekken.
Bij oplossingsgericht coachen gaan we op zoek naar ‘oplossingstaal’. Dit zijn uitingen van de cliënt die gaan over mogelijkheden, oplossingen, successen uit het verleden, kleine stapjes in de goede richting naar positieve doelen. Een belangrijk deel van de oplossingstaal gaat over ‘het hoe’ van verandering.
Motiverende gespreksvoering gaat over het ‘willen’, oplossingsgericht coachen gaat over het ‘kunnen’. Voordat je verandering durft te willen moet je geloven dat je iets kunt. Gaat het om motivatie, of aan het vertrouwen in je eigen kunnen?
Bij motiverende gespreksvoering is de vaardigheid van het ‘reflectief luisteren’ bijzonder waardevol en voor veel mensen bepaald niet gemakkelijk om te leren. De ontvanger van deze manier van luisteren voelt zich vaak op diep niveau begrepen.
Oplossingsgericht coachen impliceert out-of-the-box vragen die de cliënt in contact brengen met diens eigen kracht, creativiteit en wijsheid.
Beide manieren van gespreksvoering kunnen elkaar heel constructief aanvullen om tot mooie acties en doelstellingen aan te zetten. Door beide gesprekstechnieken samen te brengen kan je bekijken waar de meeste nood aan is, en waar eerst aan gewerkt dient te worden.
‘THE QUESTIONS WE ASK, SHAPE THE ANSWERS WE GET’
Naast het theoretisch kader werken we rond gerichte vraagstelling, waarbij we mensen aanzetten tot nadenken over doelen en acties. We leggen de focus op het stellen van open vragen die werken op positiviteit en niet op belemmering. Tijdens deze opleiding krijg je handvatten en gaan we er tevens meteen mee aan de slag door dit concreet in de praktijk te brengen.
27 februari 2021
Beperkt aantal plaatsen te Aalst van 10u tot 17u
of
26 maart 2021
Beperkt aantal plaatsen te Aalst van 10u tot 17u, je kan deze opleiding ook online bijwonen
met inbegrip van:
Deze opleiding komt voor subsidie met KMO-portefeuille in aanmerking
Stationstraat 628700 TieltBelgiëBE 0833 028 278
ma: | 8u30 - 12u | 13u - 18u00 |
di: | 8u30 - 12u | 13u - 18u00 |
wo | 8u30 - 12u | 13u - 18u00 |
do: | 8u30 - 12u | 13u - 18u00 |
vr: | 8u30 - 12u | 13u - 18u00 |
za: | Gesloten | Gesloten |
zo: | Gesloten | Gesloten |
Deze website maakt gebruik van cookies. Lees meer