· 

Het belang van geluk op het werk

Het begrip "geluk op het werk" is pas de laatste decennia belangrijker geworden. En daar is een reden voor.

 

In de afgelopen jaren hebben we drastische veranderingen gezien op de arbeidsmarkt. Er zijn nu tal van jobs die 20 jaar geleden niet bestonden. 

 

Wie had er in de jaren 40 en 50 gedacht aan benamingen als Social media manager; SEO-Expert of Motivational coach and speaker? 

 

Met zo'n breed scala aan vacatures waaruit we vandaag de dag moeten kiezen, is het essentieel dat we ons gelukkig voelen op het werk en voldoening halen uit ons werk. 

 

Gelukkige werknemers zijn noodzakelijk als het bedrijf wil groeien. 

iOpenerinstitute (for people & performance) heeft in 1 van hun studies over het succes van organisaties aangetoond dat werknemers die zich gelukkig voelen op de werkplek 65% energieker zijn dan werknemers die dat niet doen. 

 

 

 

 

✔ Gelukkige werknemers zijn 2 keer productiever en hebben meer kans om hun werk gedurende een lange periode vol te houden. 

 

✔ Gelukkige werknemers zijn 65% energieker dan werknemers die dat niet zijn. 

Geluk op de werkplek is belangrijk

Jobtevredenheid en geluk

Gelukkig zijn is de eerste stap voor alles wat je succesvol wil uitvoeren. 

 

Naar kantoor gaan, alle taken op automatische piloot uitvoeren en thuiskomen en de rest van de dag doorbrengen met een drankje in de hand achter de tv is een voorbeeld van een ongelukkige werknemer. 

 

Een gelukkige werknemer zal op tijd zijn omdat hij graag naar het werk gaat en zal alle dagelijkse taken uitvoeren omdat hij ervan geniet. Hij zal werken uit waardering, respect en liefde voor zijn job, niet uit dwang. 

1. Geluk op het werk zorgt voor succes

Geluk op het werk kan zich verspreiden als een vuur. Medewerkers die gelukkig zijn op de werkvloer, zijn aanstekelijk voor anderen en een goed voorbeeld. 

 

Wanneer een teamleider bijvoorbeeld tevreden is met zijn functie en gelukkig met zijn werk, kan hij zijn team met zijn positivisme beïnvloeden en voor een geweldige functionaliteit zorgen. 

 

Geluk op de werkplek hangt rechtstreeks samen met verhoogde productiviteit en betere groepsprestaties op het werk. 

2. Geluk op het werk zorgt voor positiviteit

Een bezorgde geest kan de opslagplaats zijn voor negatieve opvattingen. Als we dwangmatig werken en niet gepassioneerd zijn over de bijdrage die we leveren aan het succes van de organisatie, begint onze geest zich te vervelen. 

 

We raken gestrest, verliezen de focus en krijgen gedachten als "Ik moet stoppen" "Ik kan het niet meer aan" of "Ik ben het niet waard" 

 

Iemand die positief staat in zijn job, zal ongetwijfeld enthousiaster zijn en zich richten op het ontwikkelen van zichzelf. In plaats van zich op het negatieve te concentreren, zal hij manieren zoeken om het op te lossen of om te draaien. 

3. Geluk op het werk vermindert stress

Annie Mckee - International Leadership advisor schreef in 1 van haar publicaties op Harvard Business Review dat wanneer werknemers ongelukkig zijn, hun brein zich begint te distantiëren  van positieve emoties en hun redeneringsvermogen en creatief denken beschadigd wordt. 

 

Verder onderzocht ze het verband tussen onze gedachten, gevoelens en acties.

 

Als we ons gelukkig voelen in de 8 uur die we op het werk doorbrengen kan dit onze reacties op stress opmerkelijk verbeteren en onze focus verleggen naar de positieve aspecten die zorgen voor een goede work-life balance. 

4. Geluk op het werk zorgt voor een gezonder leven

Indien je gelukkig bent op het werk, heb je minder kans op overbelasting, hartstilstand of andere stressgerelateerde aandoeningen. 

 

 

Als we van binnen gelukkig zijn, krijgen we die kracht om ziektes te bestrijden en de wil om te herstellen. Je lichamelijk of mentaal niet goed voelen zorgt ervoor dat je net de energie verliest om je best te doen. Bijgevolg ben je minder gefocust op het werk. 

5. Geluk op het werk verhoogt de prestaties

We blijven allemaal graag bij mensen die een positieve houding hebben en tevreden zijn met zichzelf. In een gelukkige gemoedstoestand ben je innovatiever en geïnspireerd. Je bent bereid om je bestaande vaardigheden te verbeteren en draagt bij aan het creëren van een leuke en creatieve prestatiecultuur op het werk.

 

Geluk in het werk vinden helpt je bij het opbouwen van sterke interpersoonlijke relaties op het werk en stimuleert je om samen te werken voor het algemeen welzijn van de organisatie waarvoor je werkt. Geluk is de ruggengraat voor innovatie, loyaliteit, verantwoordelijkheid en succes.

 

Gelukkige werknemers kunnen een prettige werkomgeving creëren die anderen gemakkelijk kunnen verwerken, en hoe meer mensen erin werken, hoe beter het team groeit.

 

Landen met de beste score work-life balance in 2017

De wetenschap achter geluk op het werk

  • Geluk is een sterke positieve emotie en is een fundamentele menselijke ervaring (Diener en Diener, 1996).
  • Sinds eeuwen is geluk een intrigerend aspect van onderzoek en geschiedenis, maar een relatief recente opname op het gebied van psychologie (McMahon, 2006).
  • Positieve psychologie, of de wetenschap van geluk, die in het afgelopen decennium populair werd, was de eerste stap van professionals in de geestelijke gezondheidszorg om het belang van vreugde in verschillende lagen van het leven in te schatten (Seligman, 2000).

 

Het onderzoek naar vreugde, of positieve hersenwetenschap, is een uitgebreider onderdeel van regulier hersenonderzoek en relatief eigentijds. Tot enkele jaren geleden was psychologisch onderzoek gekoppeld aan de zorg voor psychische problemen en het leven terugbrengen naar de regelmaat.

 

Positieve psychologie is echter niet alleen remediërend - het gaat om het verbeteren van wat correct is in plaats van het corrigeren van wat verkeerd is. Positieve psychologie is na 1998 bekend geworden met het werk van dr. Martin Seligman en dr. Mihaly Csikszentmihalyi die het hebben opgebouwd als de weg naar het vinden van de voldoening die we allemaal in ons leven willen bereiken.

WISL maakt werk van werkbaar werk

Bij WISL vinden we het belangrijk dat er een goede balans is tussen de werkgever en werknemer. Vandaar hebben we binnen WISL verschillende tools ontwikkeld door ondernemers in het desbetreffende vakgebied; (Efficiënte verloning, groepsdynamiek, opleidingen, interne communicatie, assessments en burn-out preventie bijvoorbeeld) om deze balans te bewaren en een goed evenwicht te vinden. Op die manier heb je als werkgever meer gemotiveerde en geëngageerde werknemers die tevreden zijn over de organisatie.