· 

Het belang van een business plan

Een businessplan verkleint risico. En daarin sluit ik me graag aan bij William Sahlmann, professor aan Harvard Business School die zei:

 

“One of the greatest myths about entrepreneurs is that they are risk seekers. All sane people want to avoid risk.”

 

 

Een businessplan heeft wel degelijk zin

Soms hoor je ondernemers die roepen dat het onzin is, een businessplan. Je hebt dat niet nodig, Google had niet eens een businessmodel, en dan toch zo succesvol. 

 

Verder blijkt roken ook niet zo slecht te zijn, want de buurvrouw van de slager heeft een zusje en haar oma rookte een pakje per dag en die is 98 geworden.

 

De oplettende lezer begint te vermoeden waar ik heen wil: een businessplan heeft wel degelijk zin.  

 

We geven je alvast 6 redenen waarom een businessplan de succeskans van je onderneming vergroot.


6 redenen waarom een businessplan de succeskans van je onderneming vergroot

1. Het zorgt ervoor dat je stil staat bij je eigen competenties om je te onderscheiden als ondernemer

Stel: je hebt een geniaal idee voor een website. Investeerders staan in de rij, maar omdat je wel je eigen baas wilt blijven, wil je niet meer dan 40% van je aandelen verkopen. De time to market blijkt langer te duren dan verwacht, dus is er extra geld nodig. Zelf ben je blut, die rijke oom heeft een hekel aan je en de bank begrijpt niet waar je mee bezig bent.

 

 

Enige mogelijkheid: meer geld ophalen bij de investeerder. Die hapt toe, maar alleen voor minimaal elf procent. Weg meerderheidsbelang.

  • Scenarioplanning die rekening houdt met meerdere financieringsrondes had dit kunnen voorkomen.

 

2. Het maakt duidelijk waar extra kennis nodig is

Het schaap met vijf poten bestaat niet. Wie een geniale techneut is maar in paniek raakt bij het zien van een telefoon, kan sales beter aan iemand anders overlaten.

 

En goede verkopers hebben niet altijd een realistisch beeld van wat er technisch mogelijk is. Althans: op korte termijn en tegen reële kosten.

 

  • Een plan schrijven waarin alle ondernemingsfacetten aan bod komen, maakt al snel duidelijk op welke vlakken kennis en vaardigheden ontbreken.

3. Het forceert beslissingen

Kiezen = verliezen Winnen. Soms moet je als ondernemer keuzes maken. Vraag verschillende ondernemers die samen een start-up in de markt zetten wat hun doelgroep is en je krijgt vaak verschillende antwoorden.

 

 

  • Dingen op papier zetten zorgt voor interne duidelijkheid, focus en consistentie in je boodschap.

4. Je business plan is een communicatiemiddel voor verschillende partners

Er zijn investeerders die op buikgevoel, blauwe ogen of op de stand van de sterren afgaan. De meeste willen echter:

Realistische inschattingen van omzet, winst en het exitmoment.

5. Je krijgt zo een overzicht van de benodigde middelen

Het aantrekken van een investeerder kan maanden duren. En het kan ook té goed gaan. Denk aan Hyves in de begintijd: de site trok zo veel bezoekers dat servers traag werden en vage foutmeldingen de blije geelblauwe poppetjes vervingen. Maanden wachten tot er weer geld is voor nieuwe servers is geen optie.

 

  • Als er van tevoren afspraken zijn gemaakt over extra financiering bij buitengewoon succes, kan er veel sneller ingespeeld worden op veranderende omstandigheden.

 

6. Een businessplan is een oefening op het droge

 Een geflopte start-up kan veel geld kosten. Een business plan dient om je idee vorm te geven, hoe diep je dit uitwerkt hangt af van wat je wil opstarten. Op papier krijgt je idee vorm en wordt het helder. Een goed business plan geeft rust.

 

Bron: Frankwatching

“Het belang van een businessplan” door gastspreker Sabine Claeys

tijdens ons WISL Café in Brugge. 23/10/2019 (Deuren open vanaf 18u)

Meer over de spreker:

  • Business / Ondernemerscoach
  • Zaakvoerder ‘Kern’
  • Trainer Insights Discovery model

"Ik ben een inspirerende motivator die mensen laat groeien, vanuit het potentieel dat ze in zich dragen"